Kaynakların Paylaşımı
Seçilen ders materyallerinin, öğreten-öğrenen, öğrenen-öğrenen- öğrenen-içerik ve
öğrenen- ara yüz etkileşimi barındırmasının, etkili ve kalıcı bir öğrenme ortamı yaratmak
açısından önemli unsurlar olduğu savunulmaktadır. Özellikle uzaktan katılım sağlanan sınıf
ortamlarında, öğrenci motivasyonu açısından sunulan içeriğin etkileşimli olması çok
önemlidir. Uzaktan eğitim süreçleri, uzun yıllardır eğitim terminolojilerinde yer edinmesine
rağmen 90’lı yılların sonlarına doğru, etkileşimli içeriklerin kullanımının artması ile daha
fazla yaygınlaşmıştır. Yine etkileşimli içeriklerle desteklenen ortamlar, öğrenci merkezli
öğrenmeyi desteklediği için, öğrencilerin mutluluk düzeyleri artmış bu da katılımın
artmasına destek olmuştur. Etkileşim, öğrenciyi pasif izleyici ve dinleyici olmaktan çıkarıp
öğrenme sürecinde aktif rol almasını ve aktif bir katılımcı olmasını sağlayacaktır.
Gerçekleştirilen araştırmalar ve bulgular sonucu, eğitsel açıdan 4 farklı etkileşim türü
bulunmaktadır. Çevrimiçi destekli eğitim ortamlarının etkili ve katılımının yüksek olmasının
anahtarının bu etkileşim türleri olduğu savunulmaktadır.
Öğrenen – öğreten etkileşimi; öğretmen ve öğrenci arasındaki etkileşim
muhakkak sağlanmalı ve öğrenen bu konuda kendini güvende hissetmelidir.
Bu etkileşim e-posta, görüntülü görüşmeler, çevrimiçi sınavlar, çevrimiçi
anketler, vb. kanallarla gerçekleştirilebilir.
Öğrenen – öğrenen etkileşimi akran öğrenimini destekleyecek ve yine öğrenci
motivasyonunu artıracaktır. Tartışma formları, ortak paylaşım alanları, grup
projeleri gibi yöntemlerle desteklenebilmektedir.
Öğrenen- içerik etkileşiminde; sunulan içerik ne kadar etkileşim barındırırsa
öğrencinin bireysel öğrenme imkânı o kadar artırılacak, dolayısıyla
karşılaşılan aksaklıkların önüne geçilmiş olacaktır. Bunu sağlayabilmek için
sunulan içerikte, sıkça sorulan sorular, ilgili eğitsel sitelere bağlantılar, ilgili
öğrenme malzemelerine bağlantılar, çoklu ortam sunuları (metin, grafik,
ses, animasyon vb.), sistem üzerinden çalışan kullanım kılavuzu, etkileşimli
videolar, anlık geribildirim veren sistemler, canlı destek ve yardım, öğrenme
malzemesine kolay erişim gibi özellikler olmalıdır.
Öğrenen- ara yüz etkileşimi; öğrencinin derse ulaşımında kullanılan sistemi
de bir materyal olarak değerlendirmek gerekirse; kullanılan platformun ne
kadar kullanıcı dostu özelliğe sahip olduğu ve içerik dizaynının açık ve
anlaşılabilir olduğu bu konuda önem arz etmektedir.
Bunlara ek olarak, etkileşimli materyaller üretmek için, Web 2.0 araçlarından yararlanmak
oldukça etkili bir yöntem olacaktır. Web 2.0 araçlarının, öğrenme hedeflerine yönelik
tasarımları, basit ve sade ara yüze sahip olmaları ve anlık geri bildirimler sunabilmesi gibi
özellikleri, eğitim ortamlarında tercih edilirliğini yükseltmektedir.
Hibrit öğrenme ortamlarında, öğrencilerin
alıştığı sınıf ortamından uzak olmaları,
pandeminin yarattığı travmalar gibi
etkenler unutulmamalı ve öğrenciler için
mümkün olduğunca güvenli bir öğretim
ortamı yaratılmalıdır. Bu bağlamda
öğrencilerle mümkün olduğunca
kullanılan ders materyalinin online
platformlar aracılığıyla paylaşılması,
öğrencinin öğrenme ve not tutma
kaygısını hafifletecek ve derse katılımında
olumlu gelişmelere yön verecektir. Son
olarak belirtmek gerekirse, korona virüs
salgınından alınan derslerle öğretim
teknolojilerinin süreçte etkisi artmış ve
dünya genelinde kalıcı değişikliklere yol
açmıştır. Bütün bu süreçte eğitim devam
etmek zorundadır ve öğrenme ortamlarında
tercih edilen materyallerin tasarımında,
öğrenci motivasyonu ve kalıcı öğrenme
ortamı yaratılması için gereken bileşenleri
göz ardı edilmemesi gerekmektedir. İster
uzaktan ister sınıf içi ortamda olsun,
öğrenmek ve öğretmek ciddiyetle ele
alınması gereken değerli bir süreçtir.